صفحه اصلیاخباردلایل اهمیت مدیریت زنجیره تامین

دلایل اهمیت مدیریت زنجیره تامین

ظهور فناوری های نوین و ایجاد تحولات عظیم در بازارهای جهانی، سازمان های مختلف را جهت ایجاد و حفظ موقعیت و جایگاه رقابتی خود، ناگزیر به استفاده از تئوری های مدیریت زنجیره تأمین کرده است.

انقلاب اطلاعاتی و ظهور شکل های جدید ارتباطات متقابل سازمانی و افزایش توقعات مشتریان در زمینه هزینه محصولات و خدمات،  کیفیت، تحویل، فناوری و زمان سیکل تعهد شده با توجه به رقابت فزاینده در بازارهای جهانی و امثالهم، از جمله عواملی است که باعث تغییر سیستم های سنتی خرید و تدارک و حرکت به سمت سیستم های مدرن مدیریت زنجیره تأمین توسط سازمان ها در دنیا شده است.

اما در قرن 21 با توجه به جهانی شدن و فعالیت اقتصادی در فضای رقابتی و رشد روزافزون شرکت ها و بنگاه ها در حوزه کسب و کار بین المللی و رقابت تنگاتنگ آنها برای تداوم حیات و داشتن سهم بیشتر از بازار، باعث ایجاد فضای پیچیده و بسیار سختی برای تصمیم گیری مدیران شده است و امروزه هرچه به سمت آینده حرکت می کنیم به دلیل تغییرات سریع و پیچیده تر شدن شرایط، اداره سازمان ها و بنگاه ها سخت تر می شود. لذا می توان گفت مدیریت زنجیره تأمین به دلایل زیر در مسیر رشد روزافزون قرار گرفته است:

 

1- افزایش سرعت تغییر تکنولوژی

به واسطه رشد فزاینده تغییرات در تکنولوژی، کارخانجات به منظور حفظ متخصصان فنی در زمینه فعالیت هایی که آنها تدارک می بینند، در حال تقویت شرکای شان در زنجیره تأمین هستند.

 

2- جهانی شدن تجارت

در یک اقتصاد جهانی، نواحی مختلف جهان مراحل یک زنجیره تأمین خواهند بود. این امر می تواند نتیجه ترکیب نامحدودی از منابع تأمین (همکاری بی پایان منابع) شامل مجاورت با منابع طبیعی،  پشتیبانی زیربنایی، مشخصات نیروی کار و فضای سیاسی باشد.

 

3- تمایل به منبع یابی بیرونی

در دهه های گذشته،  کارخانجات به کارهای مختلفی دست زدند. در حال حاضر، آنها به طور فزاینده ای توجه خود را به اموری معطوف ساخته اند که بتوانند در یک یا چند زمینه با سایر رقبای جهانی رقابت کنند.

برای نیل به این هدف، ضروری است این کارخانجات به منظور تهیه بخشی از محصولات شان که نیاز مشتری نهایی را برآورده می سازد،  به منبع یابی بیرونی یا برون سپاری فعالیت ها و تقویت کارخانجات دیگر بپردازند.

 

4- تاکید بیشتر بر کیفیت؛ فایده و رضایت مشتری

انگیزه های گوناگون خرید، نظیر راحتی، شأن و منزلت، شکل، ویژگی، خدمات و غیره، در زمان و مکان مختلف نقش موثری بر عهده دارند. مشتریان امروزی هنگام تصمیم گیری های خود در امر خرید، برای کیفیت و فایده اهمیت بیشتری قائل می شوند.

بعضی شرکت های معروف تمهیداتی بکار می برند تا کیفیت را به بالاترین حد ارتقاء داده؛ و همزمان، هزینه های شان را کاهش دهند. این شرکت ها شعار؛ «عرضه بیشتر، به قیمت کمتر، به طور مداوم» را سرلوحه کار خود قرارداده اند. البته این اعتقاد وجود دارد که ارتقای کیفیت در طول زنجیره باید شکل بگیرد و نمی توان تنها از یک بخش از زنجیره انتظار توسعه کیفی داشت.

 

5- تاکید بیشتر بر ایجاد رابطه با مشتری و حفظ او

در گذشته، نظریه بازاریابی، بیشتر حول این محور که «فروش» چگونه باید انجام گیرد، استوار بوده است. اما فروش بدون آگاهی درباره مشتری و این که آیا او دیگر بار خرید خواهد کرد یا نه، کاملاً بی فایده است.

بازاریان امروزی، بیشتر به دنبال مشتریان دایمی هستند. در این جا تحول اساسی، در انتقال طرز تفکر از انجام معامله، به ایجاد رابطه است. اینک شرکت ها به مدیریت ارتباطات با مشتریان خود توجه داشته و برای مشتریان خود پایگاه های اطلاعاتی ایجاد می کنند، پایگاه هایی که اطلاعاتی درباره وضعیت جمعیت شناختی، سبک زندگی و سطوح مختلف حساسیت پذیری مشتریان نسبت به محرک های مختلف بازاریابی و معاملات گذشته را در بردارند.

بدین سان آن ها با آنچه که عرضه می نمایند، برای خود مشتریان راضی یا مسرور دست و پا می کنند، مشتریانی که همواره نسبت به شرکت وفادار باقی می مانند.

 

6- تاکید بر توسعه روابط با تامین کنندگان

کسب و کار های کنونی بر روابط بلند مدت و مبتنی بر نفع متقابل در ارتباط با تامین کننده تولید کننده و توزیع کنندگان تمرکز دارند. ایجاد اتحاد و سپس تثبیت و نهادینه سازی اعتماد و اتحاد، استحکام و پایداری کسب و کار ها را در طول زنجیره افزایش خواهد داد.

 

7- تاکید بیشتر بر مدیریت  فرآیندهای کسب وکار و یکپارچه کردن عملیات

شرکت های امروزی، در اندیشه تغییر طرز تفکر خود هستند، آنها شیوه مدیریت بر مجموعه ای از حوزه های وظیفه ای مستقل، را رها کرده و به مدیریت فرآیندهای اساسی خود به تفکیک حوزه های تامین تولید و توزیع ان هم مبتنی بر جریان ارزش پایدار روی می آورند.

این امر تحولی مثبت است که بینش کسب و کارها را نسبت به فعالیت اقتصادی در قالب یک جریان ارزش زا افزایش می دهد و فرصت های بیشتر و بزرگ تری را در اختیار آنان قرار می دهد.

 

8- ضرورت ایجاد پیوندها و شبکه های استراتژیک

با جهانی شدن شرکت ها، آنها در می یابند که برای موفقیت، تمامی منابع و ضروریات لازم را در اختیار ندارند، و اندازه آنها نیز در این زمینه ، از اهمیت چندانی برخوردار نیست. موسسات با نگاهی به زنجیره کامل کسب و کار خود برای ایجاد فایده، خواه ناخواه به لزوم مشارکت با سایر سازمان ها پی می برند.

شرکت هایی همچون فورد، مک دونالد و مانند آنها موفقیت خود را مدیون داشتن زنجیره های جهانی می دانند؛ یعنی شرکایی، که هر  آنچه را که برای موفقیت مورد نیاز است، تامین می کنند. و مدیریت ارشد، وقت بیشتری را به تهیه و طراحی پیوندها و شبکه های استراتژیک اختصاص می دهد، پیوندها و شبکه هایی که برای شرکت های شریک مزیت رقابتی پایداری را در شرایط تولید و تجارت دنیای کنونی ایجاد می کنند.

 

9- توسعه اقتصاد های مبتنی بر دانش و فناوری

رشد اقتصادی، عمدتا ناشی از ظهور کسب و کارهایی با دانش و تکنولوژی بالا بوده است. این موسسات با موسساتی که سنتی عمل می کنند، تفاوت فاحش دارند. کسب و کارهای با تکنولوژی بالا، با مخاطرات بیشتری روبرو هستند زیرا کالاهای آن با سرعت کمتری مورد پذیرش قرار می گیرد؛ عمر کالاهای تولیدی آن ها کوتاه تر است و بالاخره شتاب «از رواج افتادن تکنولوژیک» در آنها بسیار سریع تر است.

در مقابله با این چالش ها، توسعه کسب و کارهای شبکه ای و مبتنی بر زنجیره زمینه تسهیم مخاطرات احتمالی این نوع کسب و کار ها را نیز فراهم می آورد.

 

دکتر مهدی فتح اله، رییس هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع ایران

منبع: خبرنامه انجمن لجستیک ایران- شهریور 97

تماس با انجمن

دفتر مرکزی و دبيرخانه انجمن: تهران، خيابان کريمخان زند- نبش خيابان دکتر عضدی شمالي (آبان سابق)- ساختمان دانشگاه علامه طباطبايی- طبقه سوم شمالی واحد 304

لوح فشرده 12 دوره کنفرانس

کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع

مجله علمی پژوهشی زبان فارسی

مجله علمی پژوهشی زبان انگلیسی

بازگشت به بالا